zaterdag 30 november 2013

Blitzbezoek aan Letland, Estland & Litouwen

Ik kan mijn ogen niet geloven. Het is 0 graden Celsius; een meisje loopt over straat met korte rok en blote benen. Klaarblijkelijk zijn de mensen hier beter opgewassen tegen de koude.

Voor mijn werk – als sales manager – ging ik een weekje naar de Baltische staten om enkele bedrijven te bezoeken. Het eerste wat me opviel toen in landde in Riga was dat het om 16 uur al donker was.

Dat voelt vreemd, omdat om 16 uur je dag nog maar halverwege is. Om 18 uur zie je al een pikzwarte sterrenhemel waardoor het diep in de nacht lijkt.

In Estland, nog iets noordelijker, duurt de langste nacht ongeveer van 15 tot 9 uur, en de kortste van 23 tot 4 uur.

Riga werd onlangs verkozen tot mooiste stad van Europa door de lezers van USA Today, maar een bereisd persoon zou niet erg onder de indruk zijn. Het is een charmante stad maar niet iets dat je absoluut gezien moet hebben. 

Eigenlijk had ik verwacht dat de stad minder ontwikkeld zou zijn, maar Riga ziet er even modern uit als andere West-Europese steden. Letland is echter wel het minst economisch ontwikkeld van de Baltische staten.


Wat me hier opviel was dat jongeren elkaar ontmoeten in coffee shops, die talrijk aanwezig zijn. Vaak staan er zetels, waardoor het een goede hangout spot is, een plek om nieuwe mensen te ontmoeten wanneer het buiten vriest. Ik denk dat je zelf kan spreken over een coffee shop cultuur.

De baan van Riga naar Tallinn heeft maar één rijvak en de rit duurt ongeveer 4,5 uur. De weg loopt grotendeels door de bossen. Net voor de grens met Estland kan je de zee vanuit de auto zien.


Letten maken grapjes over Esten dat ze traag zijn, maar daar heb ik niet veel van gemerkt. Ze mogen dan wel traag zijn, economisch gezien is Estland het meest ontwikkeld van de Baltische staten. 

Vergeleken met Riga en Vilnius heeft Tallinn het mooiste oude stadscentrum. Toen ik in het duister over de ronde keien naar het hoger gedeelte van de burcht wandelde, waande ik mezelf even in de Middeleeuwen.


Wat ik mezelf afvroeg: Wat hebben Letland, Estland en Litouwen nu eigenlijk gemeenschappelijk dat ze als een groep ‘de Baltische Staten’ beschouwd worden? De 3 landen hebben verschillende talen. (Lets en Litouws lijken op Russisch, Estisch klinkt als Fins.) De enige reden waarom ze Baltische Staten genoemd worden is vanwege hun ligging naast de Baltische Zee.

Van Riga naar Vilnius is circa 3,5 uur rijden, door een vlak landschap van velden.

Het centrum van Vilnius is gezellig en cultureel interessanter dan Riga. In het midden van de stad ligt een universiteit. Ik zou hier graag eens terug komen om het nachtleven te ontdekken.  


Zowel Letland, Estland en Litouwen hebben bovengemiddeld knappe vrouwen. Ze hebben Slavische gezichtsvormen, maar zien er soms ook een beetje Scandinavisch uit. Ze zijn vrij groot, en hebben dikwijls blond haar en lichte ogen. Wat me ook opviel is dat veel vrouwen hun haar extreem lang laten groeien, tot aan hun derrière. 


Mijn ervaringen in de Baltische Staten waren zeer positief, maar ik zou anderen aanraden om in de lente of de zomer te gaan, als je niet 50 % van je dag in het donker wil doorbrengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten